Nederlandse Loterij zocht een partner om meer uit hun bestaande Atlassian stack te halen. Lees hieronder de case over hoe wij hen met implementatie en optimalisatie hebben geholpen.
Over
Nederlandse Loterij is de grootste aanbieder van kansspelen in Nederland met negen spelmerken: Staatsloterij, Lotto, Eurojackpot, Miljoenenspel, Lucky Day, Krasloten, TOTO Sport, TOTO Casino en TOTO Winkel. In 2021 heeft Nederlandse Loterij 2.467 miljoen euro aan prijzengeld uitgekeerd aan haar spelers (inclusief kansspelbelasting). Jaarlijks geeft Nederlandse Loterij vrijwel haar gehele resultaat aan de Nederlandse sport via NOC*NSF, aan 18 goede doelen op het gebied van gezondheid, beweging en welzijn en aan de Nederlandse samenleving via het ministerie van Financiën. In 2021 ging het om een bedrag van 188 miljoen euro. Lees hieronder hoe wij als Atlassian-partner van Nederlandse Loterij hen helpen om het maximale uit hun Atlassian-omgevingen te halen.
Gebruik van de tools
Nederlandse Loterij gebruikt Atlassian-tools in de Atlassian Cloud zoals Jira Software, Confluence, Opsgenie, Status page en een aantal apps uit de Marketplace van Atlassian.
Nederlandse Loterij draait verschillende campagnes op jaarbasis waarbij de Atlassian stack wordt ingezet om met verschillende interne afdelingen en externe partijen zoals leveranciers samen te werken. Daarnaast worden issues zoals bugs in Jira geregistreerd, zodat deze zo snel mogelijk opgepakt kunnen worden door de teams.
Vraagstuk
Nederlandse Loterij miste uniformiteit in de manier waarop er werd gewerkt met de tools. Zo werkten alle teams op hun eigen manier in Jira, waardoor de samenwerking in het gedrang kwam. Daarnaast was er behoefte in de hele organisatie om meer uit de functionaliteiten van de tools te halen.
Uitvoering
Als Atlassian partner hebben we eerst een analyse gedaan: waar lopen gebruikers tegenaan? Hoe wordt er nu gewerkt in de tools? En welke functionaliteiten worden hierbij gemist? Zo konden we beoordelen waar er nog niet het maximale uit de tooling werd gehaald.
Vaak proberen organisaties extra functionaliteiten toe te voegen door externe apps aan te kopen. Als Atlassian-partner met jarenlange ervaring, merken we dat dit vaak onnodig is. De Atlassian-tooling heeft zelf ontzettend veel functionaliteiten waar gebruikers vaak geen weet van hebben. Door deze functionaliteit goed in te zetten voor onze klanten kunnen we als partner direct waarde toevoegen.
Daarnaast hebben we deze klant geholpen om meer uit de tooling te halen door overbodige handmatige taken te automatiseren. Denk bijvoorbeeld aan het opzetten van Jira projecttemplates die aangevraagd kunnen worden en daarna geautomatiseerd klaargezet worden. Ook hebben we geholpen om een uniforme manier van een Agile way of working te implementeren in de hele organisatie. Hierdoor verloopt de onderlinge samenwerking makkelijker en kunnen afdelingen sneller met elkaar schakelen.
Het overdragen van gebruikers- en beheerkennis is een belangrijk onderdeel voor TMC ALM. Ook bij Nederlandse Loterij hebben we het kennisniveau in de organisatie omhoog gebracht. Dat zorgt ervoor dat veel interne vragen over de Atlassian-tools in de organisatie zelf worden opgelost en de adoptie van de tooling enorm is toegenomen.
“Je merkt dat vragen uit de organisatie complexer worden omdat de interne kennisuitwisseling is gestegen. En dat is waar je als organisatie naartoe wilt: dat de kennis intern breder wordt belegd en dat we daar onderling antwoord op kunnen geven en krijgen.”
Weten wat TMC voor jouw organisatie kan betekenen?
Neem hier vrijblijvend contact met ons op.